سریعترین موتور جستجوگر خبر پارسی - اخبار لحظه به لحظه از معتبرترین خبرگزاری های پارسی زبان

جستجو

به گزارش مشرق، در شرایط فعلی که هزینه های خودروسازان به علت بالارفتن ناگهانی قیمت ارز، افزایش چشمگیری داشته و طبیعتا فروش آنها نیز به دلیل کاهش تولید، روند نزولی دارد، مدیریت هزینه ها چه از نظر سودرسانی به سهامداران و چه از نظر باز بودن دست تولیدکننده برای توسعه فعالیت ها اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید:

اما در همین ایام که خودروسازان به بهانه بالارفتن هزینه‌ های تولید، ‌قیمت محصولات خود را در بازار افزایش داده‌ اند، ‌انتشار صورت‌های مالی یکی از خودروسازان مشهور یعنی “پارس خودرو” در سال گذشته خبر از زیان نزدیک به ۴ میلیارد تومانی این خودروساز از لاستیک‌ های بی‌ کیفیتی می دهد که شریک چینی روی خودروهایی که به کشور وارد کرده‌ اند، نصب کرده بود.

براساس این گزارش مالی که توسط صبحانه مورد بررسی قرار گرفته مشخص شده مبلغ ۳ میلیارد و ۷۵۱ میلیون تومان برای آنچه که “کِلِیم تایرهای نامنطبق” توصیف شده هزینه شده که مشخص نیست اگر این مشکل تقصیر تولیدکننده چینی بوده، چرا هزینه آنرا ایرانی ها باید بدهند؟
 

کِلِیم تایر به چه معناست؟
 

بر اساس قانونی که روزنامه دنیای خودرو آنرا بیان کرده تمام خودروسازان برای تامین تایرهای موردنیاز خودروهایشان باید از تایرهای ایرانی استفاده کنند. حال وقتی تایرسازان،‌ لاستیک را به خودروسازی‌ ها ارسال می‌کنند، ‌اگر تایرها مشکلات فنی داشته باشند، هنگام رینگ کردن یا قبل از آن، تایر به عنوان محصول معیوب شناخته می‌شود و در اصطلاح « کِلِیم » می‌شود.

این تایرها به تولیدکننده عودت داده شده و به جای آن تایر جدید و باکیفیت راهی خط تولید خودروساز می‌شود. اگر چنین رویه‌ ای در خطوط تولید خودروساز رعایت شود، ‌خودروساز هیچ‌ گاه هزینه‌ ای بابت کلیم پرداخت نخواهد کرد اما اگر خودرویی که به‌ صورت CBU وارد کشور شده یا تایر نیز همراه قطعات CKD از سوی شریک خارجی به خودروساز داخلی تحویل شود،‌ هزینه‌ های ناشی‌ از کیفیت پایین تایر برعهده خودروساز خواهد بود!

بررسی صورت‌ های مالی این خودروساز در سال گذشته و مقایسه آن با صورت‌ های مالی سال ۹۶ می دهد ظاهرا کلاه بزرگی توسط چینی‌ ها در یک مورد کوچک بر سر صنعت خودرو کشور  گذاشته‌ شده است.

این خودروها از نوع H200 بوده و با مشکل عجیبی مواجه شدند. لاستیک‌های چینی نصب‌ شده روی چند هزار دستگاه از این خودروها با مشکل مواجه شدند و به نظر می رسد طبق معمول، مسئولان این شرکت خودروساز سراغ نمونه‌ های خوب ایرانی رفتند.

نکته حائزاهمیت، هزینه سنگینی است که حالا سر از صورت‌های مالی خودروساز مذکور درآورده، اگرچه این اتفاق را می‌توان به سهل‌ انگاری مدیران داخلی و حتی شیطنت چینی‌ ها نسبت داد اما آنچه عجیب است و جای بررسی دارد، تمایل خودروسازان برای خریدهای خارجی تایر و واردات آن از چین است درحالی‌ که تجربه‌های اینچنینی را نیز دیده‌اند.

البته امید است در سالجاری، این هزینه از تولیدکننده اصلی یعنی چینی ها گرفته شود و مونتاژ کننده ایرانی که همان پارس خودرو باشد، از جیب خود این رقم را نداده باشد اما در دورانی که زیان انباشته پارس خودرو با جهش قابل توجهی همراه شده، خرج میلیاردی برای این موضوع جای تامل و پیگیری دارد.

منبع: صبحانه


موضوع : اخبار عمومی اقتصادی
برچسب : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
نویسنده :adminkhan در تاریخ تیر ۲۴ام, ۱۳۹۸